Svar: 4 måneders rytme og hvordan med grød
3. oktober 2018
Alder:
4 mdr.
Kære Tyrens mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som en rigtig god idé at tilbyde jeres datter skemad - og hun lyder faktisk parat, hvis hun kan spise 10 små skefulde, som du beskriver, trods hendes unge alder. Jeg vil derfor anbefale dig, at du tilbyder hende skemad 2 gange dagligt - til frokost og til aften. Gerne grød til frost og grøntsagsmos om aftenen, så hun på den måde får lidt variation af fødevarer og dermed næringsstoffer :)
Da hun ikke er ældre end hun er, så er det vigtigt, at hun ikke føler sig presset til at spise. Hvis hun føler sig presset nu, så kan det gøre, at hun begynder at lukke munden for skeen, når hun bliver lidt ældre, og det vil naturligt være problematisk. Så selvom du gerne vil have ekstra mad i hende for at få hende til at tage mere på i vægt, så er det vigtigt, at du holder lidt igen med mængden. Det vil være rigtig godt, hvis hun kan spise 10 skefuld til ½ dl. to gange dagligt og afviser hun nogle gange, er det også helt okay:)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur, sover som nu ca 1.5 time
Frokost 11: Tilbydes lidt grød. Varier gerne mellem majsgrød, hirsegrød, risgrød, boghvedegrød og lignende. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 12 og sover som nu ca 2.5 time
Eftermiddag 16: Flaske
Sover dagens 3. lur...
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos. Start med kartoffelmos iblandet f.eks. gulerod, blomkål, broccoli, squash og lignende milde grøntsager. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Drømmeflaske
Midt nat 03: Flaske og sover videre
Som du kan se, så er dagsplanen lavet ud fra de tider du har givet mig, og dagen er skruet sådan sammen, at hun som udgangspunkt tilbydes skemad, når hun vågner, og så tilbydes hun flaske, som en fast del af sit putteritual. Det betyder, at flaskerne ligger med ca. 3 til max 4 timers mellemrum og de gange, hvor hun tilbydes skemad, så går der ca. en time til max halvanden fra hun får skemad og vand af kop, og til hun tilbydes flaske. På denne måde skabes der god plads i maven til både skemad og mælk - og hun får samme mængde mælk, som hun hele tiden har fået, så skemaden kommer ud over hendes vanlige indtag - og på den måde kan skemaden være med til på sigt at øge hendes vægt lidt :) Det er dog mælken, som er hendes hovedindtag :)
Hvilken erstatning tilbyder I hende? Måske er hun træt af smagen og har brug for at få lidt fornyelse... :) Hvis hun har tendens til allergi og I derfor har valgt at tilbyde hende højt hydrolycerede erstatninger, så vil hun måske være glad for at få "almindelig" erstatning nu, fordi de ofte smager mindre surt.. Og det kan nogle gange gøre, at hun så drikker lidt mere.... Hvis hun allerede får almindelig modermælkserstatning, så kan I sagtens forsøge med et andet produkt, for at se om hun bedre kan lide dette. Nogle gange kan man med fordel også skifte mellem to produkter, så hver anden flaske smager lidt anderledes end den forrige...
Når du giver hende grød og mos, så kan du vælge at lave det selv eller købe det færdiglavet. Hvis du laver det selv, så bør du lave det med modermælkserstatning og tilsætte ekstra fedtstof, for på den måde at energiberige maden ekstra. Det behøver man normalt ikke til færdiglavet grød og mos, men du kan dog overveje, om du også vil prøve at tilsætte ekstra mme eller fedtstof til den færdiglavede mad, fordi hun har så svært ved at holde sin vægt, som hun har :)
Det er en god idé at variere mellem forskellige typer af fedtstof, så du kan bruge f.eks. plantemargarine, olie, smør og smørlignende produkter, som f.eks. Bakkedal, Kærgården og lignende. Olie kan være f.eks. majsolie, olivenolie, rapsolie og vindruekerneolie....
Det er vigtigt, at du blander erstatningen præcis, som der står på pakken/dåsen, og at du ikke tilsætter ekstra fedtstof eller lignende til erstatning. Du kan dog godt kikke efter erstatninger, som indeholder f.eks. omega3 og 6, som også er fedtstoffer, som hun kan have glæde af. Når hun bliver 6 måneder, vil hun have stor glæde af f.eks. at få fisk i grød og mos, men det tager vi til den tid :)
I kan forsøge med en større flaskesut, evt. en sut beregnet til børn fra 6 måneder eller som er beregnet til vælling. Det kan gøre, at mælken flyder lettere til hende, og at hun derfor spiser mere af gangen... Hun skal naturligvis ikke kløjs i det, det må ikke gå så hurtigt, at hun ikke kan følge med :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - og jeg vil også anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om Børn og Mad". Det nyeste optryk skulle lande i butikkerne på mandag... :) I den finder du opskrifter, dagsplaner osv. fra nu og til jeres datter er 18 måneder gammel...
Rigtig meget held og lykke - glæder mig til at følge jeres lille familie fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske